Past detachering bij mijn bedrijf?

Heb jij je wel eens afgevraagd of detachering iets voor jouw bedrijf is? En wanneer is het eigenlijk slim om te gaan detacheren? Altijd gedacht dat het alleen maar geld kost? Dan wordt het eens tijd om je erin te verdiepen. 

Welke 7 factoren wegen mee in de beslissing of detachering bij mijn bedrijf past?

1.HR afdeling/recruiters 

Voor het aantrekken van nieuwe medewerkers heb je natuurlijk binnen jouw organisatie de juiste mensen nodig die zich daarmee bezighouden. Vaak is hier een HR-afdeling verantwoordelijk voor. Het hele proces van het opstellen van de vacature tot het uiteindelijk aannemen van nieuw personeel vraagt inspanning en tijd. Het er ‘even bij doen’ van het aannemen van personeel kan tegenwoordig niet meer in de huidige arbeidsmarkt. Je wilt voorkomen dat je vlug tussendoor een vacature uitzet en kort iemand spreekt en aanneemt omdat je eigenlijk niemand anders hebt kunnen vinden. Dit leidt tot een verkeerde match waardoor je daarna weer opnieuw kan beginnen met het vinden van de juiste kandidaat. Verloren tijd en geld die beter geïnvesteerd hadden kunnen worden. 

2.Uitzetten van de vacatures 

Het blijkt vaak een kunst om te achterhalen wat de inhoud van de vacature moet zijn. Vaak zijn de hoofdlijnen wel duidelijk maar soms is er niet helemaal duidelijk wat er nou echt nodig is om het team goed aan te vullen. Er moet verder gekeken worden dan alleen de kennis, kunde en vaardigheden. Ook de persoonlijkheid, motivatie en de bedrijfscultuur zijn minstens even belangrijk. De tijd moet er zijn om dit goed te achterhalen. Hoe duidelijker de inhoud van de vacature, hoe beter de match gemaakt kan worden. Wanneer de vacature is gemaakt, kan deze bekend gemaakt worden. Zet jij de vacature alleen op je bedrijfswebsite en komen er niet genoeg of niet de juiste reacties op? Wat doe je dan? Het is belangrijk om de vacature op de juiste media te zetten om zo de beste kandidaat te kunnen bereiken. Het is belangrijk om te weten waar je ‘ideale kandidaat’ bereikt kan worden.  

3.Reacties op vacatures & CV’s beoordelen 

De ene vacature wordt overspoeld met reacties en de andere krijgt nauwelijks reactie. Veel reacties betekent nog niet direct dat de juiste persoon ertussen zit. Het betekent in ieder geval wel dat er tijd nodig is om alle reacties en CV’s te beoordelen. En wanneer er weinig tot geen reacties zijn en de juiste kandidaat zit er niet tussen, dan is het de vraag of je dit als bedrijf wel alleen kunt doen of dat er wellicht een arbeidsbemiddelingsbureau nodig is om wel de juiste CV’s te kunnen ontvangen. 

4.Sollicitatiegesprekken 

Zijn de juiste CV’s binnengekomen dan is het zaak om de sollicitatiegesprekken te gaan voeren met de kandidaten. Is er iemand binnen jouw bedrijf die dit goed kan? Die kan doorgronden wat voor persoon er voor hem/haar zit. Die verder kan kijken dan het CV en kan achterhalen wat voor persoon het is, wat hem of haar motiveert en in wat voor een organisatie deze persoon past? Gelukkig, want dat is ook echt nodig om de perfecte match te kunnen maken.  

5.Werkgeversrisico 

Bij detachering wordt de werkgeversrisico gedragen door het arbeidsbemiddelingsbureau en niet door de organisatie waar de gedetacheerde aan het werk is. Wordt de medewerker ziek dan draag je geen enkel risico hiervoor. 

6.Opdracht/functie 

De duur van de opdracht speelt ook een belangrijke rol. Is het een korte opdracht voor enkele maanden dan wordt er sneller voor detachering gekozen. Gaat het om een vaste functie binnen het team dan is het afhankelijk van de overige factoren of detachering of in vaste dienst beter past binnen het bedrijf.   

7.Beoordelen kandidaat op de werkvloer 

Het is belangrijk om in gesprek te blijven met de nieuwe medewerker over het functioneren. Dat klinkt voor de hand liggend maar vaak is dit iets wat onderschat wordt. Heb je de perfecte medewerker gevonden en denk je dat het dan klaar is? Nee, zeker niet. Het is belangrijk om de medewerker te blijven binden en boeien en het functioneren bespreekbaar te maken. Niet alleen vanuit het bedrijf maar ook vanuit de medewerker is dit belangrijk. Loopt hij of zij tegen dingen aan, is er genoeg uitdaging of loopt de communicatie niet goed. Soms worden dit soort gesprekken door tijdsnood geschrapt maar het is de key om de medewerker aan je bedrijf te verbinden. Een arbeidsbemiddelingsbureau speelt hier een grote rol in wanneer de medewerker wordt gedetacheerd. 

 

Tijd en expertise komen bij elke factor naar boven en zijn dus echt wel de key om de juiste kandidaat aan te trekken. Wanneer je voor elke factor de juiste expertise en tijd hebt en de voorkeur gaat uit naar een medewerker in eigen dienst dan is het niet verstandig om te gaan detacheren. Wanneer er voor één of meerdere factoren geen tijd is of geen expertise, dan ontbreekt er een stukje uit het proces en is de kans groot dat het uiteindelijk alleen maar meer geld en tijd kost om de juiste medewerker te vinden. Dan is het slim om dit over te laten aan een gespecialiseerd arbeidsbemiddelingsbureau. 

Hulp nodig? 

Na het lezen van deze blog erachter gekomen dat dit proces beter uitbesteed kan worden? Neem contact op met Flexpeople. Wij zijn hierin gespecialiseerd en helpen jou graag verder om je financiële team weer op orde te maken. 

Recent Posts
Flexpeople Blog Heb je wel zekerheid bij detachering Lees hier wat voor zekerheid je krijgt bij detachering3 tips om de overstap naar een nieuwe baan te maken