Hoe bind en boei ik mijn financiële medewerkers?

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bleek in 2018 iets wat we zelf al jaren ervaren: het aantal werknemers in de financiële dienstverlening neemt af. Vergelijk het aantal werknemers dat in deze bedrijfstak instroomt eens met het aantal dat de financiële dienstverlening verlaat: dan eindigen we in de min.

Onder de medewerkers die werkzaam zijn in de financiële bedrijfstak, zijn relatief gezien wel steeds meer financieel specialisten en economen. Het verloop van goede financiële medewerkers is echter groot. Juist nu is het daarom extra belangrijk om in te zetten op behoud van deze werknemers, om te voorkomen dat ze een andere werkgever verkiezen boven jou.

Maar hoe zorg je ervoor dat jouw huidige financiële medewerkers bij je willen blijven werken? Met deze 10 tips om financiële medewerkers te binden en boeien wordt dit een stuk eenvoudiger.

1.     Stimuleer intrinsieke motivatie

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat een medewerker ook echt wil zitten op de plek waar hij zit. Als de motivatie niet vanuit hemzelf komt, dan kun je nog zoveel energie steken in het verbinden met en het boeien van je medewerker, maar dan ga je niet verder komen. Het is dus belangrijk dat de medewerker een intrinsieke motivatie voelt voor het werk dat hij doet. Probeer erachter te komen wat die motivatie precies is. Je kunt je medewerkers natuurlijk vragen of ze zich op hun plek voelen, maar soms zegt een teamrollentest meer dan de medewerker zelf over zijn motivatie kan vertellen.

Een DISC-test is een voorbeeld van zo’n test. De DISC-test onderscheidt vier menselijke gedragstypen:

  • dominant (D) met als bijbehorende kleur rood,
  • invloedrijk (I) met de kleur geel,
  • stabiel (S) met de kleur groen, of
  • consciëntieus (C) met de kleur blauw.

We zien dat de financiële professionals in hart en nieren vaak een blauwe score halen in de DISC-test. De intrinsieke voorkeuren van deze mensen gaan uit naar structuur, het voorzichtig omgaan met verandering en veel vragen stellen om duidelijkheid te creëren. Deze mensen hebben vaak oog voor detail en ze houden van nauwkeurigheid. Als je weet wat de intrinsieke voorkeuren van je medewerkers zijn, dan kun je hier veel aandacht aan besteden en zorgen dat alles op die vlakken op rolletjes verloopt.

2.     Betaal een marktconform salaris

Dit lijkt een open deur, maar ook – misschien juist – in de financiële sector is salaris een belangrijke motivatie om voor een bepaalde werkgever te kiezen. Als de concurrent bereid is meer te betalen, dan bestaat de kans dat jouw zo gemotiveerde medewerker een deur verder gaat kijken. Zorg daarom dat je een marktconform salaris betaalt en dat je een medewerker beloont naar zijn prestaties.

3.     Geef waardering en erkenning

Nog zo’n open deur, maar oh zo belangrijk. Het is misschien verleidelijk om in een feedbackgesprek vooral te benoemen wat er minder goed gaat, omdat je wilt dat dit verbetert. Maar om medewerkers te motiveren en te stimuleren in hun werk, is het juist zo belangrijk dat je ook je waardering uitspreekt over wat er wel goed gaat. Waar blinken ze in uit? Wat valt je op in het werk dat goed gaat? Benoem dit en de motivatie van de medewerker zal alleen maar toenemen.

4.     Stimuleer groei en ontwikkeling

Stilstand is achteruitgang en veel medewerkers in de financiële sector voelen de behoefte om zich steeds verder te ontwikkelen binnen het vakgebied. Probeer er in functioneringsgesprekken achter te komen waar de persoonlijke ontwikkelkansen en -behoeften van je medewerker liggen. Wat wil hij nog leren en wat is ervoor nodig dat hij zijn werk met nog meer plezier uitvoert?

Gebruik het functioneringsgesprek dan ook niet als een verplicht onderdeel van het beoordelingskader, maar zoek hierin juist naar kansen om je medewerker te boeien én binden.

5.     Wees flexibel en empatisch

Laten we niet vergeten dat onze werknemers naast hun zakelijke leven ook nog een privéleven hebben. In dat privéleven gebeuren er soms dingen die invloed hebben op het werk. Dat kan zijn door tijdelijke afwezigheid, maar ook op de manier hoe iemand in zijn vel zit. Wil je jouw medewerkers blijven binden en boeien, dan is het belangrijk om een luisterend oor te bieden en waar mogelijk flexibel te zijn. Medewerkers die empathie van hun werkgever ervaren en hun werkzaamheden flexibel kunnen inrichten, zullen langer voor deze werkgever willen werken.

Is een medewerker langer afwezig en heb je (tijdelijke) vervanging nodig, overweeg dan eens financiële detachering, om gaten in het personeelsbestand snel en efficiënt op te vangen.

6.     Stimuleer trots

Net zo goed als werknemers waardering willen zien, is het ook belangrijk om ze trots te laten zijn op bijzondere prestaties. Benadruk waar ze in uitblinken en zorg dat ze juist met hetgeen ze goed zijn aan de slag kunnen. Is iemand een kei in het ontwerpen van werkbladen in Excel en weet hij alles van de formules in dit programma? Laat hem of haar dan de werkbladen ontwerpen die nodig zijn en waar de hele afdeling van kan profiteren. Zo heeft iemand zichtbaar eer van zijn werk en wordt zijn trots gestimuleerd.

7.     Faciliteer sociale contacten

Wil je dat je medewerkers iedere dag met plezier naar hun werk komen, zorg dan dat niet alleen het werk de moeite waard is om voor te komen, maar dat een medewerker zich ook thuis voelt in het team waarin hij werkzaam is. Er geldt niet voor niets ‘alleen ga je sneller, samen kom je verder’. Dit heeft niet alleen betrekking op het bedrijfsbelang van een goed functionerend team, maar medewerkers die goed met elkaar door een deur kunnen, zullen als vanzelf de samenwerking opzoeken.

8.     Betrek het personeel bij beslisprocessen

Zoals we bij de eerste tip al zagen, gaan financiële dienstverleners het liefst voorzichtig om met veranderingen. Door ze mee te nemen in het proces van beslissingen, zullen ze zich beter begrepen voelen en zijn ze minder onzeker over de uitkomst. Gun ze ook de ruimte voor eigen inbreng in deze beslisprocessen, zodat ze écht het gevoel hebben erbij betrokken te worden.

9.     Zorg dat het werk interessant en uitdagend blijft

We weten allemaal: als werk een kunstje wordt, dan is de lol er snel af. We zijn allemaal op zoek naar afwisseling in ons werk en we willen ons voortdurend blijven ontwikkelen. Dat betekent dat het werk met ons mee moet groeien. Ga met medewerkers in gesprek over hun ontwikkelingswensen en pols continu of de wensen nog aansluiten bij de huidige functie. Is dat niet zo, kijk dan hoe je het werk wel weer interessant en uitdagend kunt maken.

10. Trek het juiste personeel aan

Om je financiële medewerker te kunnen boeien en binden, moet je hem natuurlijk wel eerst vinden. En dát blijkt soms best een uitdaging. De juiste selectie aan de poort is daarbij van essentieel belang. Je weet nu over welke eigenschappen jouw ideale kandidaat zou moeten beschikken. Dit helpt je om in de selectieprocedure de juiste keuzes te maken. Toch kan het een uitdaging zijn om de perfecte kandidaat te vinden, door een gebrek aan tijd. En daar komen wij om de hoek kijken.

Op zoek naar de juiste financiële professional?

Heb je geen tijd om je door al die sollicitatiebrieven heen te worstelen of begint jouw struggle al bij het opstellen van de juiste vacaturetekst? Laat ons dan dit werk uit handen nemen. Al binnen 24 uur vinden wij een geschikte Financial Professional voor je. Heb je vragen of wil je vrijblijvend kennismaken? Neem dan contact met ons op. We zijn je graag van dienst.

Recent Posts
detavast